Milica, vlasnica Flert poslastičarnice

Podcast – Da li je bez prethodnog iskustva moguće pokrenuti biznis?

Druga epizoda podcasta “Poveži žene” i priča Milice Dimitrijević, vlasnice poslastičarnice “Flert” pokazaće kako se može uspeti bez trunke prethodnog iskustva.

Kako je 2005.godine u centru Niša od kafića nastala poslastičarnica “Flert” opisala je naša sagovornica i prenela kako je izgledao sam početak poslovanja.

Transkript razgovora pročitajte u nastavku teksta ili nas slušajte na sledećim linkovima:

Podcast možete pratiti na svim uređajima i platformama:

Muzika korišćena u podcastu: Spark of Inspiration by Shane Ivers – https://www.silvermansound.com

Link do Rss.com profila “Poveži žene” i prve epizode:

RSS Error: A feed could not be found at `https://media.rss.com/connectwomen/feed.xml`; the status code is `404` and content-type is `text/html; charset=utf-8`

Spark of Inspiration is licensed under a  Creative Commons Attribution 4.0 International License by Shane Ivers of silvermansound.com.

Transkript razgovora:

Voditeljka Sara: Dragi slušaoci, dobrodošli u podkast „Poveži žene“. Ovaj podkast realizujemo u okviru projekta „Poveži žene – podeli znanje“ koji sprovodi Deli prostor za kreativno delovanje u partnertstvu sa udruženjem „Poveži žene“. Projekat „Poveži žene – podeli znanje“ odobren je za finansiranje u okviru javnog konkursa za organizacije civilnog društva, za predaju predloga projekata u sklopu projekta Platforma za odgovorno upravljanje finansijama koji je grad Niš raspisao u partnertstvu sa programom Ujedninjenih nacija za razvoj, a finansira Vlada Švedske.

Ovaj podkast snimamo u Deli Coworking prostoru, koji je idealno mesto za vas ukoliko želite da radite na razvoju vaših ideja i biznisa.

Nakon uspešno realizovanog prvog dela projekta, gde smo u okviru šest motivacionih predavanja govorili o nekim najbitnijim koracima ka preduzetništvu. Drugi deo projekta posvećen je predstavljanju biznisa koji su sve ove lekcije odavno primenili i koji godinama uspešno posluju.

Sve naše aktivnosti možete pratiti na sajtu Deli prostora, udruženja Poveži žene, takođe i na našim društvenim mrežama.

Voditeljka Sara: Veliko mi je zadovoljstvo što ovu epizodu počinjemo jednom slatkom pričom. Moja današnja gošća je Milica Dimitrijević, vlasnica poslastičarnice Flert. Ukoliko bismo pravili detaljan spisak najuspešnijih biznisa u Nišu, poslastičarnica Flert bi svakako bila pri vrhu te liste. Flert postoji od 2005. godine i do danas je ulepšala, ja verujem, veliki broj poslava i događaja. Milica će nam danas otkriti kako izgleda njen put od ideje do realizacije, sa kojim se to izazovima ona suočavala, kako ih je prevazilazila i šta je sve na tom putu naučila.

Voditeljka Sara : Draga Milice, dobrodošla. Hvala ti na odvojenom vremenu. Verujem da će našim slušaocima tvoja priča zaista pomoći u rešavanju nekih nedoumica. Želela bih da krenemo od samog početka i da ti nama kažeš nešto više o sebi i kako se rodila ta ideja o poslastičarnici Flert i kako je izgledao početak?

Milica: Pre svega hvala na pozivu. Jako mi je drago da učestvujem u jednom ovakvom projektu. Nadam se da će moja priča podstaći puno žena da ostvare svoje snove, da krenu same i pokrenu neki svoj biznis. Flert postoji kao kafić još od 2005. godine. Hteli smo da ubacimo neku novinu u svoju ponudu. Došli smo na ideju da krenemo da prodajemo kolače koje smo uzimali od jedne male proizvodnje. Tako je to nama krenulo da se prodaje i jednostavno smo došli na ideju da bismo mogli da sami pokrenemo svoj biznis, suprug i ja. Moram da priznam da je njegova bila ideja, ali sam ja tu proizvodnju iznela ’muški’ od samog starta. Nismo imali puno finansija, početni kapital je bio mali. Nismo imali ni iskustva. Imali smo samo dobru volju i želju da pokrenemo nešto svoje i da u ponudu kafića uvrstimo nešto novo.

Voditeljka Sara: Znači definitivno možemo reći da je to jedan hobi i želja koji su kasnije pretvoreni u posao. Verujem da pre samog osnivanja biznisa ljudi imaju dosta nekih nedoumica. Koji su bili tvoji izazovi na početku, kako si se nosila sa celom tom pričom?

Milica: Apsolutno nisam imala nikakvog iskustva. Nikad se nisam bavila poslastičarstvom. Čak ni kod kuće nisam pravila torte. To je za mene bila jedna novina.

Kao i na svakom početku, bilo je teško, postajao je strah da li ćemo moći, kako ćemo se snaći.

Uložili smo određena sredstva i pokrenuli nešto svoje, a ja sam se tu našla kao neko ko ne zna ništa o tome. Morala sam da krenem da učim sve. Imali smo samo jednu radnicu. Uporedo sa njom, krenula sam da učim taj posao – kakve se sirovine koriste, proces rada, kako sve ide… Nadam se da sam u tome uspela.

Voditeljka Sara: Svakako da jesi. Poslastičarnica Flert je jedan od prepoznatljivih brendova danas u Nišu. Ceo taj razvojni put je nešto što je lepo znati, pogotovo za ljude koji možda kreću u tu priču. Kako je izgledao razvojni put? Kako si se ti osećala prvi put kad si sela da napraviš nešto?

Milica: Krenuli smo sa komadnim kolačima i tortama i tu smo se snašli. Međutim, hteli smo da proširimo ponudu, da ubacimo torte sa dekoracijom za razne proslave, svadbe, jubileje i ostale događaje. Problem je bio što smo imali poručenu tortu, ali nije imao ko da je napravi. Pošto smo u međuvremenu imali razgovore i probni rad sa nekim radnicama koje bi to mogle da rade, ali ipak se nismo snašli sa njima.

Bilo je – moram da sednem i da ja ovo odradim. Tako sam, uz pomoć YouTube-a gledala tutorijale, a nisam imala nikakav alat ni iskustva.

Srećom, imam neki talenat i naklonjena sam umetnosti i jako volim da radim to što se pravi rukom. Imam smisla i strpljenja za tako nešto, što je doprinelo da to brže ide i da krene dobro. Pošto sam i mama, kad uveče završim sve svoje obaveze sa decom, sela ispred kompjutera uzela fondan u ruke i krenula. Imala sam podršku porodice, prijatelja, radnika. To što sam napravila je bilo identično kao sa slike. U radnji je bilo zapošljeno još dvoje radnika, koji su poslastičari, ali je za tu dekoraciju ipak potrebna neka umetnička duša, da bi to bilo prenešeno kako treba. Forma torte treba da bude upravo onako kako je klijent zamislio. Krenula sam sama, kasnije se posao širio, kao i naš tim. Neka to bude podstrek ženama da apsolutno ne moraju da imaju predznanje ako žele da se bave ovim poslom. Danas je YouTube enciklopedija sa tutorijalima videa kako nešto može da se napravi. Tehnologija je napredovala, pa je samim tim lakše. Kad sam ja počinjala, nije bilo tako, ali je sad lakše za taj početak.

Voditeljka Sara: Ipak je motivacija presudna za razvoj poslovanja u bilo kojoj sferi. I to je nešto što smo u prvom delu projekta spomenuli – Ne mora se sve znati, ali želja za napretkom i radom mora postojati. Tvoj tim se širio zato što je posao rastao ili ste odmah od početka želeli da imate tim ljudi koji će biti sa vama?

Milica: Poslastičarstvo je takva grana da je zaista teško naći prave radnike. Poslastičari odrađuju svoj posao, ali ovo na šta smo mi hteli da stavimo akcenat, a to je dekoracija i novina u celoj priči je zaista teško. Zato smo mi videli da nama ne trebaju poslastičari za taj deo posla, već umetnici. Onda smo krenuli da tražimo mlade, talentovane ljude koji će raditi dekoracije za torte, figurice. Koje u stvari daju taj krajnji pečat torti – da spojimo i ukus koji je stvarno bio i dalje je kvalitetan i po tradicionalnoj recepturi, ali i da izgled torte bude zaista upotpunjen. Kada klijent dođe, da zaista može da računa i na izgled i ukus.

Voditeljka Sara: Torta je simbol svake proslave i zbog toga taj kvalitet jeste presudan da bi se uspeh u poslovanju održao. Šta ti smatraš svojim najvećim poslovnim uspehom?

Milica: Upravo to što sam se sama izborila i nisam posustala. Bilo je zaista teških momenata. Neke stvari ne znate kako da odradite, nema ko da vam kaže. Kako se širio tim, svi su imali manje iskustva od mene.

Ja sam bila ta koja je trebalo da prenese znanje i da ih uputi u ceo posao i proces proizvodnje torti i kolača.

Podelili smo taj proizvodni i dekorativni deo, što i dan danas tako funkcioniše. Imamo proizvodni deo gde se izrađuju, peku i filuju torte, a onda idu dalje u dekorativni deo na ulepšavanje. Ja sam zaista ponosna na to što sam uspela da svakog novog ko dođe u tim uputim u posao, da mu dam zanat u ruke. Neće svi otkrivati sve trikove i cake, ali je meni zaista bila čast da okupim mlade, talentovane i vredne ljude koji će biti tu. I danas imamo radnike koji su od početka sa nama. To sve govori da smo mi jedna mala porodica koja stvarno funkcioniše dobro.

Voditeljka Sara: Jasno, a koliko je izazovno održati motivaciju tima? Zato što znamo da su na početku svi puni entuzijazma i radosni što se nešto pokrenulo. Ali je vremenom zaista izazovno održati motivaciju. Kako se ti nosiš sa tim?

Milica: Gledamo da ulažemo u ljude da bi uvek bili motivisani, tako što održavamo radionice i neka predavanja.

Dovodimo vrhunske poslatičare koji dolaze i drže malu promociju, trening našim radnicima, da oni stalno napreduju i uče nešto novo i da ih na taj način motivišemo i da ih zadržimo za sebe.

Stalno treba ulagati u posao, ali i u ljude. Nije poenta stalno dovoditi nekog novog, već je poenta da ljudi ostanu tu i budu zadovoljni, da funkcionišemo kao tim. Opet kažem, na početku su svi imali manje iskustva, kako je rastao obim posla to se širilo. Svako ko dođe donese nešto novo, ako je radio negde u inostranstvu ili kod kuće. Mi to sve gledamo i modifikujemo u jedno. Kad proizvod izađe na kraju da stvarno bude jedno malo remek delo, umetničko delo koje nosi neku svoju priču da klijenti budu zadovoljni.

Voditeljka Sara: Apsolutno, znači jedan Vaš proizvod oslikava trud celog tima.

Milica: Jeste. 🙂

Voditeljka Sara: Kad se sve to sklopi, cela inspiracija preraste u jedno umetničko delo. Verujem da će se dosta ljudi složiti da je timski duh i međuljudski odnos jako bitan. Da li je tebi neophodno, kada nekoga zapošljavaš, da ima iskustva ili je potrebno da ima samo osnovni talenat, a da im ti omogućiš radno iskustvo?

Milica: Naravno. U našoj firmi iskustvo nije presudno, ali bi bilo poželjno. Uvek je dobro da neko donese nešto novo. Mi se trudimo da svakome prenesemo znanje, da ga uvedemo u priču onako kako mi to radimo. Postoje segmenti u proizvodnji – od proizvodnog dela do deliverija, gde svako zna svoj deo posla i šta radi. Uglavnom mladi ljudi dolaze, a oni nemaju mnogo iskustva i nisu imali prilike da ga steknu, a mi prosto želimo mladi kolektiv, da svi zajedno napredujemo, nadograđujemo naše znanje i da dostignemo visoke ciljeve – da budemo konkurentni da tržištu.

Voditeljka Sara: S obzirom da postojite od 2005.godine na tržištu – Koliko je bilo teško ostati konkurentan? Danas svako ima pristup medijima na internetu, šta je to što ste vi radili da biste zadržali poziciju od samog početka do danas?

Milica: Trudimo se da ostanemo pri onom sa početka.

Radimo tradicionalne torte po tradicionalnoj recepturi – kakve su torte naše bake i mame pravile.

Taj ukus se oseti u našim tortama i danas. To je nas izdvojilo od ostalih i što nas dan danas drži tu negde. Žene danas vrlo brzo žive i sve manje vremena imaju da se bave takvim stvarima kod kuće. Zbog toga je najlakše poručiti tortu. One zaista žele da ta torta bude domaća, da se osete orašasti plodovi, da to bude fino, meko, vazdušasto sa prelepim koricama. Mi ne koristimo zamenske proizvode, aditive, pojačivače ukusa… Sve se radi ručno, koriste se prave sirovine – od mleka, jaja, brašna, tako da je to stvarno ukusna i domaća torta. Pa onda tu dođe i dekoracija i glazura. Mislim da je to nešto što nas je izdvojilo i što nas dan danas održava. Gledamo da to samo unapređujemo, ali da kvalitet ostane isti. Izazovno je i teško, jer su društvene mreže u jeku i ta cela nova tehnologija jer je sve svima dostupno. To je jedan vid marketinga koji nama znači, ali treba opstati u moru ponuđivača koji se bave istim poslom.

Motivisano ljudstvo koje radi, dobar marketing i kvalitet garantuju uspeh.

Voditeljka Sara: Mislim da se vi izdvajate zbog toga što ste kvalitet potencirali kao najveći vid marketinga. Koliko zapravo ulažete vremena i energije u marketing?

Milica: Pokrili smo i taj segment. Imamo ljude koji vode društvene mreže i bave se marketingom. To je jako bitno, jer ako mislite da opstanete i budete pri vrhu morate da ispoštujete sve norme. Marketing je zaista nešto što ne sme da se zapostavi u ovoj priči.

Voditeljka Sara: Jasno. Videla sam na vašem sajtu da sada nudite slatke stolove, ketering… Kako je došla ideja za proširivanjem ponude i asortimana?

Milica: Dok nismo usavršili torte i kolače, nismo hteli da krenemo u nešto drugo. Sada kad smo to usavršili, drugo se nametnulo. Kad dođe klijent on obično traži nešto slano uz tortu – dok se deca igraju u igraonici da roditelji koji čekaju nešto gricnu i popiju piće. Apsolutno imamo mogućnost da odradimo i tako nešto. Onda se rodila ideja za tim keteringom. Internet diktira sve. Koliko god da nešto izbegavate, morate da se prilagodite tome. Odjednom je krenuo i trend slatkih stolova. Sarađujemo sa mnogim agencijama koje rade dekoracije raznih događaja, pa je i sa njima krenula ta priča oko postavke slatkih stolova. To klijentima olakšava da na jednom mestu mogu da završe sve što im treba – preko torte, kolača, slatkog stola, keteringa. U današnjem vremenu to zaista olakšava stvar, da nam jednom mestu imate sve obuhvaćeno.

Voditeljka Sara: Možemo izvući zaključak da je za konkurentnost bitno slušanje tržišta, da gradimo poverenje sa klijentima sa kojima sarađujemo. Koliko je bitna povratna informacija od klijenta? Da li ste možda imali negativna iskustva, da se neko žalio na nešto, kako ste se nosili sa tim?

Milica: Kao i u svakom poslu, ne mogu svi da vas vole i ne može svima sve da se sviđa. To je nemoguće. Nađe se neko ko možda ima negativan komentar ili možda nije zadovoljan nečim. Maksimalno gledamo da ispoštujemo klijente. Osluškivanje i osećaj da iskomunicirate sa ljudima na pravi način, da dobijete informacije, a onda to prenesete u tu priču na kraju – šta klijentu treba i šta želi. Nekad može da bude frustrirajuće i napeto i teško, pogotovo kad su neki zahtevni projektu, a da to nikad nismo radili. Dajemo sve od sebe, trudimo se da to izgleda na kraju kako treba i kad ta torta izađe pred 300-400 ljudi, koju kasnije svi hvale, to je ono što nas pokreće da budemo bolji. Nadam se da više ima zadovoljnih klijenata od onih koji to nisu. Kažem, kao u svakom poslu, ne dozvoljavamo da nas to unazadi i ometa u napredovanju i nadograđivanju.

Voditeljka Sara: To je sastavni deo svakog posla. Kritiku i pohvalu treba primiti sa istim stavom. Ako kritika može poboljšati poslovanje, apsolutno je dobrodošla. S obzirom da smo prošli razvojni put od toga gde je Flert bio 2005, a gde je danas, šta su glavne razlike kada uporediš taj početak i sadašnjost?

Milica: To je vid komunikacije sa mušterijama. Ranije su se drugačije prikupljale informacije. Mnogo je više ljudi dolazilo na licu mesta da ugovori tortu, a sada sve to ide mnogo lakše. Zaista imamo armiju stalnih mušterija koji nas ne menjaju. Vid komuniciranja je lakši, tehnologija olakšava i nama neke trikove a i koncept cele priče od proizvodnje do deliverija.

Voditeljka Sara: Možemo zaključiti da tehnologija jeste doprinela u velikoj meri da se danas posluje u svim oblastima. Da li postoje neke dodatne aktivnosti, alati i kursevi koji su ti pomogli da napredujes u svakom pogledu?

Milica: Taj vid promocija koje praktikujemo da organizujemo u samoj proizvodnji, dovodeći iskusne poslastičare koji nam prenose znanje, dosta toga može da se nauči što je bitno da znamo za naš posao. Zatim YouTube, to je već ispričana priča, a onda sajmovi. Gledamo da pratimo sajmove i kod nas i u inostranstvu. Tu sve svetske firme izlažu novitete, a mi to pratimo da bismo bili u korak sa svetskim trendom. To bih izdvojila kao nešto bitno što treba da se prati.

Voditeljka Sara: Šta bi rekla ženama koje se ne usuđuju da pokrenu svoj sopstveni biznis iz straha da neće uspeti da se ostvare na svim poljima?

Milica: Samo dobra organizacija – volja, predan rad i podrška porodice. Podrška mora da postoji jer su deca mala, imaju zahteve, a vi morate da plivate na obe strane. Moja proizvodnja je u prizemlju kuće, tako da nisam imala radno vreme, ni kad sam mama ni kad sam u proizvodnji. Bukvalno je bilo usklađivanje sa decom, pa se vratim poslu. Onda opet vidim da je vreme za hranjenje, presvlačenje ili uspavljivanje – budem mama dva sata, pa se vratim poslu. Sve može da se postigne, bude neprospavanih noći, bude i po 10-12 sati rada… sve je stvar organizacije. Vikednima su uglavnom proslave, tako da su vikendi bili burniji, ali je sad sve stalo na svoje noge. Proizvodnja već radi sama, uz dobar tim ljudi koji imamo. I dalje sam tu sa nekim klijentima u dogovaranju torti i svega što treba. Mogu da kažem da je bilo teško, ali se sve može i ako se žena dobra organizuje, a znam da to žene mogu, sve to lako ide. Nađe se način da se svi budu zadovoljni da nas svuda bude onoliko koliko treba.

Voditeljka Sara: Prethodna godina je bila izazovna za sve vrste poslovanja. Koliko je uticala na tebe i kao mamu i kao poslovnu ženu? Da li je nešto promenila u tvom životu i na koji način?

Milica: Situacija jeste takva da se dosta osetilo na poslu. Ja sam u ovom trenutku prezadovoljna jer smo uspeli da svi ostanemo tu, kao tim. Uspeli smo da zadržimo radnike i da im obezbedimo redovna primanja, što je za mene uspeh. Tu su ljudi koji su sa nama od početka – koji rade tu i kad je dobro i kad je loše. Tako da smo u ovoj situaciji učinili da im obezbedimo osnovne uslove za život i da im posao bude siguran. Nadam se da će se sve uskoro vratiti u normalu. Zaista mi nedostaje tempo i organizacija i akcija, taj obim posla…

Meni je bitno što su svi zdravi, što smo svi na okupu. Spremni smo za nove zadatke i nove avanture.

Voditelj: Lepo je imati taj pozitivan pogled, iako je bilo izazova i svega. Nešto čega svi treba da se držimo je taj veseli pogled na budućnost. Šta bi izdvojila kao jako bitno, koje su lekcije koje si naučila na svom putu do sad?

Milica: Šta se hoće, to se i može. Bitno je da u glavi zadate neki cilj i da idete ka tome – raditi predano, sa puno ljubavi, entuzijazma, gledati sa pozitivne i vedre strane, iako ima problema i prepreka, to se u hodu reši i uspeh ne može da izostane.

Nadam se da će moja priča pokrenuti mnoge žene, ako imaju volje da krenu u neki sopstveni biznis, da im poželim sreću i kažem samo napred!

Možda u nekom trenutku porodica malo trpi, a u sledećem trenutku i posao malo trpi. Tako je u svakom poslu. Ako želite da u nečemu budete uspešni, mora tako. Ne može sve biti idealno i ništa ne pada sa neba. Svaki uspeh mora da se zaradi.

Voditeljka Sara: Sloboda ispunjavanja sopstvenih snova je nešto što nema cenu koliko god naporno i teško bilo. Kako vidiš budućnost svog poslovanja? Da li imaš neke konkretne planove?

Milica: Planovi postoje. Iskreno se nadam da će se situacija što pre završiti da bismo se vratili normalnom poslovanju. Planovi postoje da proširimo proizvodnju, a samim tim i proširavanje tima, neke novine – krenuli smo u proizvodnju sladoleda. To je sledeći segmet kome želim da se posvetim. U planu su možda neke naše ispostave u drugim gradovima, da pokrijemo Južni deo Srbije. Imamo velike planove, ali kako će sve to ispasti na kraju ćemo tek videti.

Voditeljka Sara: Ako ste uspeli sve ovo do sada, ne vidim zašto dalje ne biste nastavili sa širenjem i radom. Mislim da će našim slušaocima biti zanimljivo da čuju razvojni put jedne ideje i koliko god izazovna bila, opet se trud i rad na kraju isplate. Šta bi poručila ženama koje možda žele da se oprobaju u istoj industriji kao ti, ili možda u nekoj drugoj oblasti preduzetništva?

Milica: Da biste bili ti koji će uspešno rukovoditi projektom, morate ulagati u sebe. Onda, dobar tim, morate naći kvalitetne ljude kojima treba preneti znanje, motivisati ih… poslastičarstvo je takva grana da jedan čovek sam ne može da postigne sve. Bitan je timski rad i posvećenost poslu. Ako volite to što radite, a posao je jako kreativan i zanimljiv, i samim tim kad znate da ste deo nečeg lepogsvadbenog veselja ili dečijeg rođendana, to je zaista jedan fantastičan osećaj i meni lično nezamenljiv. To me vuče dalje da nastavim i budem uspešna kao i do sad.

Da posvećeno rade, da ulažu u sebe, u tim, u posao i organizaciju i to će sve biti kako treba.

Voditelj: Motivacija jeste neophodna za razvoj svakog biznisa, ali takođe i kvalitet, predanost, trud, rad na sebi i timu. To je zaista nešto što je na duže staze ključna stvar za održivost biznisa.

Hvala ti na vremenu, rečima i pozitivi koju si nam donela.

A vama, dragi slušaocima, hvala na odvojenom vremenu.

Verujem da će vam Miličina priča biti od koristi u vašem putu, željama i razvoju.

Za sve dodatne aktivnosti i epizode podkasta možete pratiti naše društvene mreže – udruženje Poveži žene, kao i društvene mreže Deli prostora. Čujemo se vrlo uskoro.

Projekat „Poveži žene – Podeli znanje“ sprovodi Deli – prostor za kreativno delovanje u partnerstvu sa udruženjem Poveži žene. Projekat „Poveži žene – podeli znanje“ odobren je za finansiranje u okviru Javnog konkursa za organizacije civilnog društva za predaju predloga projekata u sklopu projekta Platforma za odgovorno upravljanje finansijama, koji je Grad Niš raspisao u partnerstvu sa Programom Ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP), a finansira Vlada Švedske.

Grad Niš, Vlada Švedske
Logoi sponzora
<

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

s