Kreiranje brenda, istraživanje i planiranje neke su od neohodnih marketinških aktivnosti kako bi vaš biznis postigao uspeh koji želite.
Kako doći do cilja i stvoriti uspešan biznis odgovara Jovana Cvetković, specijalistkinja za odnose sa javnošću u internacionalnoj kompaniji koja posluje u Nišu – Better Collective.
Nakon uspešno održanog predavanja ” Kako da Vas primete? Marketinški izazovi samostalnog biznisa” u okviru projekta “Poveži žene – podeli znanje” Jovana je svoje iskustvo podelila sa nama u ovom intervjuu.
Jovana nam pojašnjava kako kreirati brend, zašto su društvene mreže moćni alati za razvoj biznisa i na koji način se možete približiti ciljnoj grupi kako biste razumeli njihove potrebe?
Kako kreirati svoj brend?
Kada govorimo brendu, moramo se zapitati šta je ono po čemu želimo da budemo prepoznati?
Dakle, na koji način želite da vas vaši kupci vide i kakva osećanja želite kod njih da izazovete svojim proizvodom ili uslugom koju nudite.
Svakako, činjenica da je nešto kvalitetno, ne znači da će se prodavati samo od sebe i tu na scenu stupa marketing. Marketing podrazumeva sve akcije koje ćete preduzeti da biste se izdvojili od konkurencije na tržištu.
Da bi vaš brend bio prepoznatljiv treba da imate nekoliko stvari na umu. Zapitajte se zašto bi neko poželeo vaš proizvod i da li biste vi kupili svoj proizvod?
Razmislite o tome na kakav način bi trebalo da bude predstavljen i kakve emocije bi trebalo da budi.
Pokažite šta se krije iza vašeg proizvoda – ljubav, posvećenost, pažnja…
Pokažite i ko stoji iza vašeg brenda, kako je proizvod nastao. Dočarajte kupcu kakav je vaš proizvod, od čega je napravljen, da li je ekološki i kakve benefite će kupac dobiti ako kupi vaš proizvod.
Ono što vam je primarni cilj je da se povežete sa kupcima.
Zašto je Facebook danas toliko važan i kako se predstaviti na istom?
Facebook, kao i društvene mreže uopšte, veoma su značajano sredstvo komunikacije u svetu koji danas poznajemo. Činjenica da je Facebook mreža sa najviše aktivnih korisnika na svetu govori sama za sebe.
Ne bih savetovala da brend kreirate putem ličnog profila ili neke vrste zatvorene grupe.
Ono što je važno je da je Facebook stranica ono što će vaš brend predstavljati korisnicima ove društvene mreže i morate voditi računa o tome da ona izgleda privlačno sa strane dizajna, ali i da podaci na njoj budu tačni.
To znači da treba da izaberete profilnu fotografiju, za koju bi najbolje bilo da bude vaš logo. Sledeća je cover fotografija koja će slikovito predstavljati ono što predstavlja vaš brend.
Najzad, bitno je da dodate dobar opis, koji će ukratko predstaviti vaš biznis i ono čime se bavite, kao i vrednosti koje zastupate, kontakt podatke i adresu.
Ukoliko imate veb-sajt, obavezno ga dodajte u kontakt podatke.
Ali, pazite, Facebook nije naročito popularan među mladom populacijom od 18- 24 godine. Ukoliko je vaša ciljna grupa u ovom uzrastu, bolje bi bilo da sreću potražite na Instagramu ili Tik-Toku.
Koliko mi Instagram može pomoći u promociji ličnog brenda i na koji način?
Kao i na Facebooku, najvažnije je da vaš profil bude prepoznatljiv. Dakle, napravite biznis profil, zato što samo na biznis profilu možete imat uvid u svu neophodnu analitiku koja vam je potrebna za vođenje naloga.
Korisničko ime na Instagramu
Vodite računa o tome da vam korisničko ime bude lako pretraživo i pamtljivo @korisničko_ime i da ima veze sa onim šta je vaš brend.
Profilna fotografija na Instagramu
Profilna slika treba da bude brzo uočljiva i poželjno imati istu profilnu sliku na svim mrežama, kako bi pratioci lako indetifikovali vaš brend. Naravno, poželjno je da to bude vaš logo.
Instagram BIO
Jedna od važnijih stvari na Instagramu je takozvani bio, odnosno opis vašeg profila – ko ste vi, šta nudite i zašto treba da vas prate. Naravno, neophodno je dodati i kontakt podatke (broj, adresa, veb-sajt).
Kada je reč o kreiranju brenda, morate se potruditi da vaš sadržaj nudi vrednost i da neko zbog toga želi da zaprati vaš profil.
Algoritam na Instagramu
Na početku će vaš sadržaj biti prikazan manjem broju ljudi, ali što više komunicirate sa svojom publikom i imate više interakcija, to će vas algoritam više gurati. Uvek možete da učite od konkurencije i da saznate šta su oni to uradili i kakav tip objava je koristan vašoj ciljnoj grupi.
Da li je neophodno da angažujem nekog za kreiranje sadržaja na društvenim mrežama?
Ukoliko imate mogućnosti, ili nemate vremena da se bavite sadržajem na društvenim mrežama, svakako je dobra ideja da angažujete nekoga ko će vam voditi društvene mreža i kreirati sadržaj za njih.
Ukoliko nemate mogućnosti da plaćate ovu vrstu usluge, možete i sami voditi društvene mreže.
Ako niste vični pisanju ili fotografiji, to na početku može biti izazovno, ali postoje smernice koje možete poštovati da biste sebi olakšali posao.
Fotografije na društvenim mrežama
Svakako bi trebalo da razmislite o tome da uložite u fotografije (fotograf, kurs fotografije), jer je kvalitet fotografija za objave veoma značajan (kod storija kvalitet fotografije ne igra veliku ulogu). Vodite računa o tome da ne objavljujete mutne i loše osvetljene fotografije na kojima nije jasno šta se zbiva.
Fokusirajte se na jedan objekat, fotografišite portrete i koristite simetriju. Takođe, Canva je besplatni alat koji vam može pomoći pri dizajniranju postova.
Pisanje sadržaja za društvene mreže
Što se samog pisanja tekstova tiče, najpre treba da upoznate svoju ciljnu grupu i da razmislite o tome kome se obraćate i sa kojim ciljem. To će vam pomoći da prilagodite formu objave, jer vam je namera da ona izazove što veći broj reakcija.
Iako želite da izazovete emocije kod publike, nemojte biti patetični. Naravno, nedopustivo je da ne poštujete gramatiku jezika na kome pišete, tako da je o tome neophodno voditi računa.
Što se samih objava tiče, možete ih podeliti u nekoliko grupa i naizmenično objavljivati. Recimo:
- informativne o proizvodu (čemu služi, šta mu je namena),
- podsticanje emocija,
- pokrenite teme,
- potražite mišljenje svojih pratilaca,
- napravite anketu,
- prenesite atmosferu u video ili foto formatu,
- edukativni postovi,
- podelite postove svojih zaposlenih ili korisnika,
- motivacioni postovi,
- koristite datume bitne za svoj biznis ili čestitajte praznike,
- objavljujte postove„iza scene“…
Giveaway – Darivanja
Tu su i popularni giveaway ili darivanja, koji mogu privući pažnju i dovesti ljude na vaš profil. Ovde, naravno, postoji “ali”, jer na takav način možete privući publiku koja ne želi da kupi ništa od vas i tu je samo zbog toga što se nešto dobija besplatno.
Instagram, verovatno zbog jezičke barijere, još uvek ne sankcioniše ovakvu vrstu ponašanja kod nas, ali imajte ovo na umu.
I zapamtite još jednu važnu stvar, vaši profili na društvenim mrežama su platforma za komunikaciju sa vašim kupcima i nužno je da sadržaji budu prilagođeni principima kojima se vodite i formirani u skladu sa vrednostima za koje se zalažete.
I znajte, nisu svi posetioci vašeg profila ujedno i kupci vašeg proizvoda, ali jesu potencijalni kupci. Mnogi od pratilaca zaborave na ono što ste ponudili nakon što izađu sa vašeg profila i više se ne vrate na njega.
Kako da znam šta moja ciljna grupa želi?
Na koji način se mogu približiti svojim kupcima?
Da biste se približili svojim kupcima, neophodno je da sebi postavite nekoliko pitanja. Dakle, prvo morate razmisliti o tome ko su vaši kupci. Ko su osobe koje bi sebi želele ili mogle da priušte sebi ono što vi i vaš brend nudite.
Nakon toga, trebalo bi da se zapitate kakav proizvod vaši kupci žele, odnosno da li su vaš proizvod ili usluga jedinstveni i šta je ono što će kupca privući baš vama, a ne nekom od konkurenata.
Važno je da znate ko su vaši kupci, zato što im se samo na takav način možete približiti. To možete učiniti tako što ćete “ući u njihove cipele” i ostaviti subjektivnost po strani.
Dakle, prodajete emociju. Brend koji izaziva prijatna osećanja kod kupaca i sa kojim mogu da se poistovete je dobar brend.
Svoje kupce, osim na društvenim mrežama možete pronaći i preko tradicionalnih vidova oglašavanja (flajeri, bilbordi) i putem medija.
U koliko sati treba deliti objave na društvene mreže?
Postoji statistika koja nam govori kada su korisnici društvenih mreža na globalnom nivou najjaktivniji i to je otprilike svakog radnog dana od 10 do 15 časova. Naravno, tu postoji više velikih “ali”.
Prvo, važno je da znate da vaša publika ne mora nužno da bude aktivna u to vreme i da svaki profil ima svoju statistiku kada su korisnici najjaktivniji.
To možete proveriti i na Instagramu i na Facebooku i da u skladu sa tim delite svoje objave.
Možete postavljati objave i tokom celog dana, ukoliko imate mogućnost da to činite i da na taj način obezbedite sadržaj za trenutno aktivnu publiku.
Koje alate preporučujete za vođenje društvenih mreža?
S obzirom na to da je Instagram u vlasništvu Facebooka, njihovi inženjeri su se dosta potrudili da olakšaju upotrebu korisnicima biznis profila. Facebook business suite dostupan je svim vlasnicima biznis profila na Facebooku i Instagramu.
Ono što je veoma korisno je činjenica da možete zakazivati objave do 75 dana unapred, tako da, ukoliko imate spremne tekstove i vizuale za objave, možete posvetiti nekoliko sati i zakazati sve objave, za recimo, predstojeću nedelju.
Tako ćete sebe poštedeti razmišljanja o tome da li ste zaboravili da objavu postavite u vreme koje ste planirali.
Jovana Cvetković se pre odnosa sa javnošću bavila televizijskim novinarstvom u informativnom programu. Zalaže se za prava obolelih od retkih bolesti i predsednica je Nacionalnog Udruženja osoba obolelih od hereditarnog angiedema – HAE.
U Better Collective-u radi više od dve godine na poziciji specijaliste za odnose sa javnošću, a u decembru 2020-e godine bila je jedan od organizatora BC Hakaton-a – Tvoj kod za bolji svet. U 42 sata takmičari su osmislili i napravili digitalno ekološko rešenje koje može doprineti zdravijoj životnoj sredini.
Druga faza projekta “Poveži žene – podeli znanje”
Projekat “Poveži žene – podeli znanje” koji realizujemo u partnerstvu sa Deli kreativnim prostorom ima nekoliko ciljeva, a jedan od njih je da edukacijom, neophodnim informacijama osnaži preduzetnički duh kod devojčica i žena.
Sa predavanjem na zoom platformi o izazovima u samostalnom biznisu i prepoznatljivosti brenda završili smo prvu fazu našeg projekta. Druga faza su intervjui koji su pred vama. Pokušali smo da vam predstavimo kako bi osnivanje biznisa izgledalo od ideje do realizacije:
- Motivacija za samostalan početak biznisa – Iva Vuksanović
- Pravni izazovi u samostalnom biznisu – Ana Eraković
- Izazovi pronalaženja pravog poslovnog partnera i članova tima – Jelena Spasić
- Poslovno planiranje i finansijski izazovi – Vesna Jevtović
- Zašto i kako digitalizovati svoj biznis – Ivana Soldatović
Podcast “Poveži žene”
S velikim ushićenjem vam predstavljamo Podcast “Poveži žene”.
U prvoj emisiji Podcast – Da li su kvalitet i potrebe klijenata presudni za uspešan biznis? Sara i Jelena Đorđević, vlasnica Beauty Studija u Nišu razgovarale su o počecima preduzetničkih dana i vrednostima u koje Jelena veruje da su neophodne za razvoj samostalnog biznisa.
Projekat „Poveži žene – Podeli znanje“ sprovodi Deli – prostor za kreativno delovanje u partnerstvu sa udruženjem Poveži žene. Projekat „Poveži žene – podeli znanje“ odobren je za finansiranje u okviru Javnog konkursa za organizacije civilnog društva za predaju predloga projekata u sklopu projekta Platforma za odgovorno upravljanje finansijama, koji je Grad Niš raspisao u partnerstvu sa Programom Ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP), a finansira Vlada Švedske.