Intervju sa Jelenom Spasić, HR direktor

Izazovi pronalaženja pravog poslovnog partnera i članova tima – Jelena Spasić

Mogu li da pokrenem biznis sama ili mi ipak treba suosnivač i tim? Svaki preduzetnik suočava se sa bezbroj pitanja prilikom pokretanja sopstvenog biznisa.

  • Da li da pokrenem biznis sama ili sa partnerima, koje su prednosti?
  • Kako da izaberem pravog poslovnog partnera?
  • Kako da izaberem tim i budem sigurna da će i oni biti zaljubljeni u moju ideju baš kao što sam ja?
  • Kakva liderka treba da budem kako bi ostvarila svoj san?

Jelena Spasić, HR direktor internacionalne kompanije koja je prisutna na srpskom tržištu više od 10godina održala je korisno predavanje janura 2021.godine na Zoom platformi u okviru projekta „Poveži žene – Podeli znanje“.

Prva etapa projekta koji smo realizovali onlajn u saradnji sa Deli – kreativnim prostorom završena je uspešno. Predstavili smo šest žena, predavača, edukatora, motivatora i profesionalaca iz oblasti preduzetništva, advokature, ljudskih resursa, proizvodnje, it sektora i marketinga.

Cilj održanih edukacija jeste odgovoriti na pitanje „Kako pokrenuti sopstveni biznis i prevazići izazove na putu preduzetništva?“

Jelena Spasić, osnivač i član Udruženja „Poveži žene“ svoju karijeru započela je kroz program za razvoj talenata zahvaljujući kome je stekla napredna znanja iz oblasti upravljanja ljudskim kapitalom i razvila ljubav prema liderstvu i poslovnom koučingu. Zaljubljenik u moderne stilove rukovođenja zasnovane na koučingu i veri u ljudske potencijale. Veruje da se do poslovnog uspeha dolazi uz lični razvoj, osnaživanje i podršku profesionalaca.

Šta je potrebno za pokretanje samostalnog biznisa?

Glavni razlozi koji leže iza neuspešnih preduzetničkih priča – među 20 najčešćih razloga, tačnije među prva 3 razloga, pored nepostojanja potrebe na tržištu i nedovoljno finansijskih sredstava leži upravo u pogrešnom odabiru poslovnih partnera i članova tima.

Da biste započeli samostalni biznis potrebna je dobra ideja, dovoljno para i ljudi. Ti ljudi sa kojima odlučimo da “uđemo u posao” moraju imati znanje, iskustvo i veštine kako biste stigli do uspeha zajedno.

Koje su prednosti kada ste „Sama svoj gazda“?

“Sama svoj gazda” – zar nije to upravo ono zbog čega svi želimo da postanemo samostalni preduzetnik? Nabrojaću prednosti ako odlučite da sve radite same:

  • Niko ne može bolje od nas samih da vodi svoj biznis, da donosi bitne odluke, da uspe u ostvarenju svoje vizije.
  • Veća produktivnost – zvuči paradoksalno, ali samostalni rad zapravo može povećati produktivnost, neće biti potrebe za raznim sastancima, objašnjavanjima, ubeđivanjima, pravdanjima, za trošenjem energije na razvijanje poverenja među ljudima, na proveravanje tuđeg rada.
  • Pošto sve zavisi od nas samih moramo biti brži, efikasniji, a krajnji rezultati će uvek biti u skladu sa našim visokim standardima.
  • Lična udobnost i fleksibilnost – podešavanje radnog i slobodnog vremena, primena sopstvenog stila rada, postizanje balansa između posla i života.

Kako da izaberem pravog poslovnog partnera?

Počnite od sebe – visok nivo samosvesti je temelj svega dobrog. Prvo, treba objektivno proceniti sopstvene veštine. U čemu ste sjajne? Šta je to što vam nedostaje? Nakon što ste dobro shvatile šta “stavljate na sto”, možete početi da razmišljate o svom timu i partnerstvu.

Definišite idelanog partnera

Jasno odredite koje su to veštine, iskustva i znanja koje vaš partner treba da ima kako biste bili komplementarni, dopunjavali se i učili od njega.

Vaš poslovni partner treba da:

  • Doprinosi tamo gde vi ne možete i time pruža dodatnu vrednost
  • Bude osoba od poverenja
  • Spremnost da se žrtvuje kao i vi
  • Deli rizik sa vama u uloženom novcu, vremenu i posledicama
  • Prihvati “pravila igre” i uloge koje se definišu na samom početku, uključujući i to ko je šef i kako se deli profit

Koje su prednosti ukoliko se odlučim na partnersko pokretanje biznisa?

Na prvom mestu bih istakla podelu rizika. U ovom slučaju saznanje da nismo sami jeste psihološka korist od partnerstva, a svakako je veoma značajno imati i više izvora finansiranja.

Na drugom mestu pokretanja biznisa sa partnerima je svakako veća stručnost. Što podrazumeva kvalifikacije koje posedujete vi i vaš partner, iskustvo i ekspertiza partnera koja može doprineti proširenju poslovanja, bazi kupaca i potencijalnu zaradu.

Obim posla se može podeliti, a time i opterećenje koje samostalan rad nosi. Još jedna prednost kada imate partnera je “princip 4 oka“ ili testiranje realnosti.

Sve naše ideje mogu zvučati bajno ali šta ako nisu održive, izvodljive ili potrebne tržištu.

Poslovni partneri nam mogu iskreno reći da li naše ideje “imaju kupca”.

Takođe partneri mogu poslužiti i kao dodatni izvor kreativnosti kada pametujemo i rešavamo probleme.

Na koji način možemo postići savršeno partnerstvo?

Negovanje savršenog partnerstva je važna, a postiže se uz redovnu i zdravu komunikaciju „face to face“. Postavite zajedničku viziju, budite posvećeni i jasno definišite uloge i glavna pravila igre.

  • Zajednički donosite ključne odluke
  • Dogovore formalizujte napismeno
  • Međusobno poštovanje, uključujući sve različitosti
  • Priznajte ako pogrešite i preuzmite odgovornost za svoje postupke.
  • Ne gurajte stvari pod tepih

Uz otvoren odnos, podržavanje, ohrabrivanje i motivaciju uspeh poslovanja sa partnerom je zagarantovan. Ako lansiranje biznisa prođe uspešno i sve krene onako kako ste zamislile, pre ili kasnije ulazi se u fazu rasta kada krećete da ramišljate o tome kako da napravite svoj pobednički tim.

Kako birati članove tima?

Kako ih motivisati i zadržati na duže staze?

Birajte kompetentne ljude, bolje od sebe, tražite najbolje, budite probirljivi i sebični, ne žurite. Vi radite ono u čemu ste sjajne, a kompetentne ljude nađite i prepustite im ostalo, to je tako jednostavno.

 Startapi su sami po sebi teški, stvari se jako brzo odvijaju, izazovi su na svakom koraku. Pokušajte da zamislite šta je to sve što može da vam se nađe na putu.

Gradite takav tim koji će sa svim tim izazovima moći da izađe na kraj, spretni da brzo i lako rešavaju probleme, snalažljivi, kreativni i predani. Postavite im prava pitanja na intrevjuu kako biste valjano proverili veštine, znanja, prethodna iskustva i, ono što je najvažnije, da li se uklapaju u vašu startup kulturu.

  • Ne gradite tim za start – već za dugoročno održiv biznis. Faza pokretanja biznisa je privremena. Izgradite svoj tim imajući u vidu dugoročnu viziju svog poslovanja.
    • Mapirajte sve potencijalne buduće oblasti (finansije, marketing, prodaju, dizajn). Ne morate imati eksperta za svaku od njih, makar ne u početku, niti jednu osobu koja bi bila ekspert za sve.
    • Možete razmotriti angažovanje savetnika za određene oblasti, ponuditi neki kapital ili deo kompanije, to može povećati vrednost vašeg biznisa.
  • Angažujte ljude koji razumeju važnost korisničke usluge – svaki član tima treba da bude vođen željom da klijent/kupac bude adekvatno uslužen i zadovoljan. Ako je klijent/kupac ispred tima, veća je verovatnoća da profit neće izostati.
  • Ličnost je bitna – siguran način da uništite sopstveni biznis je da angažujete članove tima koji se ne slažu. Zato članove tima treba dobro poznavati.
    • Koristite testove ličnosti, (koristi ih čak 46% poslodavaca) uz pomoć toga procenite da li će članovi tima dobro sarađivati. Najvažnije je da znate ambicije vaših članova tima.

Ako želite ljude koji će obavljati sjajan posao na duge staze, pobrinite se da njihovi ciljevi budu usklađeni sa poslom. Spojite prave ličnosti i veštine kako bi tim radio najbolje.

  • Razmislite da angažujete stručnjake za selekciju članova tima – svako ko je gradio tim rećiće vam da nije lako naći prave ljude. Naći prave člove timova ne znači naći najbolje stručnjake, već stručnjake koji bi se najbolje uklopili u tim.

Angažovanje stručnjaka iziskuje novac koji možda u ovom trenutku nemate, ali možete probati sa isplativijim opcijama, korišćenje usluga socijalne mreže kao što je LinkedIn (uostalom 92% stručnjaka za selekciju koristi LinkedIn), potražite usluge Nacionalne službe za zapošljavanje ili Udruženja za podršku ženama koje počinju sopstveni biznis 😊

  • Pravite heterogeni tim – zamislite tim gde su svi “indigo” ličnosti, gde svi rade isto, misle isto, imaju iste nedostatke i vrline, prava katastrofa. Tu nema prostora za kreativnost, za nove ideje, lični rast.
  • Neka članovi vašeg tima prihvate vašu viziju – neki preduzetnici smatraju da nema potrebe deliti vizuju sa svojim članovima tima, potpuno pogrešno. Podelite sa svojim timom svoj san i postarajte se da od samog početka oni veruju i poistovete se sa tim, dakle ne samo da veruju, već da budu ponosni i osećaju ga i doživljavaju kao svoj.
  • Odvojite vreme za definisanje kulture – “kultura jede strageiju za doručak”. Kultura će biti jedno od vaših najjačih oružja kada je u pitanju angažovanje i zadržavanje izvanrednih talenata, razlog da se neko oseća dobro kod vas i bude motivisan da da najbojje od sebe.
    • Odlični kandidati ne traže samo novčanu korist za sebe. Oni će razmotriti za šta se zalažete, koje vrednosti negujete unutar firme, koji su vaši osnovni principi koji vas vode, kakva je atmosfera za rad i vaš stil vođenja.
  • Naučite nekoliko lekcija iz sporta – Ne postoje dve sličnije industruje od sporta i biznisa. Član tima:
    • Ima ulogu koja mu je primarna briga
    • Odgovoran je samo za svoj učinak
    • Obučen je da spretno promeni igru kako se igra menja
    • Analizira takmičara, to je vitalni deo treninga
    • Nikada ne gubi iz vida svoju pokretačku snagu

Kakva bi liderka trebalo da budem kako bih motivisala svoj tim ljudi?

Pravilno liderstvo i motivacija mogu vam osigurati dugoročni i održiv rast sopstvenog biznisa. Pokretanjem sopstvenog biznisa ne težimo samo za ostvarenjem profita, već težimo i da realizujemo sebe. Realizujući sebe stvaramo bogatstvo (duhovno ili materijalno ili oba).

“Dok ne postaneš lider uspeh je jedino u tvom ličnom rastu. Nakon što si postao lider, uspeh je jedino u tvom razvoju drugih.” Džek Velč

Postoji veliki broj škola i teorija vezanih za liderstvo, a ja ću predstaviti ukratko samo jedan stil – renesansni lideršip koji me je osvojio svojim načelima, a koji su pravi za 21.vek i idu ruku pod ruku sa savremenim hedonističkim i humanim trendovima života.

Osnovni postulati renesansnog liderstva:

  • Dečija radoznalost
  • Davanje prednosti iskustvu, a ne teoriji
  • Kontinuirani razvoj osećaja i čula
  • Želja da se prihvati dvosmislenost, paradoks i neizvesnost
  • Ravnoteža između nauke i umetnosti, logike i mašte
  • Negovanje gracioznosti, kondicije i ravnoteže
  • Prepoznavanje i poštovanje međusobne povezanosti svih stvari i pojava – sistemsko razmišljanje

Okružite se ljudima koji će vam iskreno reći na čemu treba dodatno da radite, od kojih možete još više da učite, koji su bolji od vas.

Budite otvoreni da aktivno slušate. Odvojite vreme u toku dana za refleksiju, pogledajte kritičkim okom na događaje u toku dana i iz druge perspektive. Šta biste uradili drugačije da možete da vratite vreme unazad?

Šta biste uradili da ste bili neko drugi?

Kao diplomirani psiholog, Jelena ima više od 15 godina iskustva u HR-u i rukovodećim pozicijama u velikim internacionalnim kompanijama. Na lokalnim HR konferencijama gostovala je kao panelista i govorila na temu trenutnih izazova na tržištu radne snage, motivaciji zaposlenih, privlačenju, razvoju i zadržavanju talenata, kao i o employer branding-u.

Za najveći profesionalni uspeh, Jelena Spasić, smatra članove svog tima, koji su od početnih izvršilačkih pozicija porasli u uspešne i inspirativne lidere.

Naredni profesionalni izazov – profesionalni konsultant za razvoj lidera koji svojim stilom upravljanja i vođenja utiču na veliki broj ljudskih života i čine (ili ne) rad u kompanijama idealnim mestom za profesionalni rast i realizaciju ljudskih potencijala.

Kao član i osnivač Udruženja „Poveži žene“ Jelena je ponosna što ima priliku da svoja znanja podeli sa ženama koje su dovoljno hrabre da razmišljaju o pokretanju sopstvenog biznisa i puna poverenja u njihovu snagu i sposobnost da istraju i uspeju.

Realizacija vizije da podrži žene i osnaži ih na njihovom preduzetničkom putu (kao što je to radila sa svojim kolegama liderima) je njena nova misija.

Ne zaboravite da negujete dete u sebi, nastavite da maštate i da kroz sopstveni biznis živite svoj san.

Za više informacija o projektu “Poveži žene – podeli znanje” informišite se na našim društvenim mrežama – Facebook-u, Instagram-u i LinkedIn stranici.

Razgovarali smo i snimili Podcast “Poveži žene” sa šest izuzetnih žena koje su svoje preduzetničke korene odavno pustile i u izazovnim vremenima postižu uspehe.
Podcast je snimljen u Deli – kreativnom prostoru koji je idealan za razvoj vaših ideja i biznisa.

Koliko je sreća zaslužna za uspeh žena preduzetnica čućete u Podcastu “Poveži žene” čiju premijeru očekujte USKORO na našim društvenim mrežama.

Projekat ,,Poveži žene – podeli znanje“ sprovodi Deli – prostor za kreativno delovanje u partnerstvu sa udruženjem Poveži žene. Projekat „Poveži žene – podeli znanje“ odobren je za finansiranje u okviru Javnog konkursa za organizacije civilnog društva za predaju predloga projekata u sklopu projekta Platforma za odgovorno upravljanje finansijama, koji je Grad Niš raspisao u partnerstvu sa Programom Ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP), a finansira Vlada Švedske.

<

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

s