Iva Vuksanović, savetnica za MSP

Motivacija za samostalan početak biznisa – Iva Vuksanović

Želite da otvorite svoju firmu, postanete preduzetnica i osvajate ekonomsku slobodu iz dana u dan?

Dobrodošli u svet preduzetništva gde vas čekaju profesionalne žene spremne da vas motivišu i podrže da postanete uspešne u svom poslu.

Udruženje za profesionalni razvoj žena „Poveži žene“ i Deli – prostor za kreativno delovanje sprovode projekat „Poveži žene – podeli znanje“ sa ciljem osnaživanja žena pružanjem neophodnih informacija za pokretanje sopstvenog biznisa. Motivaciona predavanja pružila su učesnicama uvid u korake od ideje do realizacije i time ih motivisala da tragaju za onim u čemu su najbolje. Na ovom putu pomogle su nam brojne savetnice, edukatori i stručnjaci iz oblasti ženskog preduzetništva, ljudskih resursa, finansijskog menadžmenta itd.

Koji su to razlozi koji sprečavaju žene da pokrenu svoju firmu nabrojaće Iva Vuksanović, savetnica za MSP, a ujedno će odgovoriti na pitanje kako da stvorite jasnu viziju i pokrenete samostalni biznis.

Motivator i entuzijasta

Iva Vuksanović diplomirala je na Fakultetu za internacionalni menadžment „IFAM“. Veruje da je u današnje vreme neophodna kontinuirana edukacija i spremnost za napredovanjem. Radno iskustvo sticala je u oblasti PR-a, komunikacije, marketinga i savetovanja za mala i srednja preduzeća. Ponosno ističe nekoliko značajnih projekata u oblasti ženskog preduzetništva i početnika u poslovanju. Pored promocije srpskih brendova kroz akciju „Najbolje iz Srbije“, Iva je član tima za dodelu Nacionalne nagrade za društveno odgovorno poslovanje.

Kako izgleda put od ideje do realizacije?

Kome se obratiti kada želimo da uplovimo u preduzetničke vode?

Pri samom početku osnivanja firme, neophodno je da se informišete o svim aspektima poslovanja (pravna forma, marketing i oglašavanje, finansije, krizni PR….) pre nego što započnete posao ili na samom početku poslovanja.

Ponekad neko može imati ne jednu, već više ideja u glavi.

Neophodno je najpre detaljno ISTRAŽIVANJE TRŽIŠTA, jer kada konstatujemo u kom sektoru industrije želimo da poslujemo, potrebno je izvršiti analizu (eksternu, pa internu) tržišta, odrediti ciljnu grupu, istražiti navike potencijalnih potrošača. U tom smislu, potrebno je istražiti tržište putem alata koji su za to predviđeni i daju najbolja predviđanja i nastupajuće početne korake (PEST, SWOT analiza, Biznis model Kanvas), zatim napraviti strategiju poslovanja preduzeća, pripremiti Biznis plan – kojim se  definišu svi aspekti poslovanja na duži period (najčešće 5 godina). Zatim izuzetno voditi računa o upravljanju finansijama, marketinškim aktivnostima.

Za sve vrste istraživanja tržišta, potrebno je koristiti sve raspoložive informacije koje nude državne institucije i organizacije, npr. sajt Agencije za privredne registre, Republičkog zavoda za statistiku, portal PKS Partner Privredne komore Srbije.

Kontinuirana edukacija je jednostavno neophodna svima nama, u svim životnim dobima, u svim poslovima. Današnje doba savremenih informacionih tehnologija, digitalizacije poslovanja, menjanja životnih (i poslovnih) navika govori u prilog činjenici da svi moramo konstantno da učimo, usavršavamo se i stičemo nove veštine. Istraživanja, ali i praksa, pokazali su nam da su veštine javnog nastupa, govora tela, eliminisanja treme prilikom javnih/onlajn nastupa, zatim veština onlajn prezentovanja, usmene i pismene komunikacije neophodne su svim ženama (u takoreći svim poslovima).

Networking – umrežavanje

Umrežavanje, networking prijavljivanje za b2b susrete – značajna i korisna opcija za povezivanje i uspostavljanje poslovne saradnje.

Kako za početnike u poslovanju, tako i za one žene koje već nekoliko godina posluju, veoma je bitno umrežavanje/poslovno povezivanje. Jako je bitno da budu informisane (sa što više strana) o aktuelnim događajima, konferencijama, stručnim skupovima, radionicama – i to iz nekoliko razloga.

Prvi razlog je edukacija (o željenoj temi), a drugi razlog je što se na skupovima stvara mogućnost za upoznavanje novih ljudi, koji pre ili kasnije mogu postati i poslovni partneri. Nikako ne treba „sedeti skrštenih ruku“ i pitati se „zašto mene niko ne zove na događaje“. Morate sami biti aktivni, informisani, čak i samopozivani (jer više od 90% događaja je besplatno, samo je potrebno da se prijavite. Traje kratko, a dobijate mnogo).

Neophodno je i da se konstatuje da je korišćenje društvenih mreža u poslovne svrhe jako značajno (najviše Facebook i Instagram). Odnosno, nije poželjno da se one koriste samo u lične svrhe (za gledanje, razmenu i lajkovanje fotografija), već one mogu pružiti mnogo više: povezivanje sa istomišljenicima/ciljnom grupom, učlanjivanje u razne ekspertske grupe, informisanje o raznim događajima, poslovno povezivanje, mogućnost za stvaranje novih klijenata/potrošača….

Kako pokrenuti sopstveni biznis?

Prema mnogobrojnim analizima, veliki procenat građana koristi internet na mobilnom telefonu. Podaci Republičkog zavoda za statistiku kažu da u Srbiji više od 3,7 miliona stanovnika koristi internet svakog dana, a više od 36% je u poslednjem kvartalu kupovalo robu preko interneta.

Više od 70% stanovništva ima nalog na društvenim mrežama.

Facebook je i dalje najčešće korišćena društvena mreža. You Tube kanale posećuje više puta dnevno više od 85% mlađe populacije. Zatim Instagram, Snapchat, You Tube, Tik Tok, Linkedin. U svrhu komunikacije, više od 60% građana koristi Viber. Predviđa se da će video sadržaji postajati dominantniji (Prema CISCO-voj studiji do 2022. godine video će činiti čak 82% ukupnog sadržaja na internetu).

Potrebno je pratiti razne sajtove za analizu najadekvatnijeg vremena za objave postova (Google Analytics, DataReportal). Npr. najbolje vreme za FB objave su rano ujutru (kada zaposleni idu, tj dolaze na posao), oko podneva, krajem radne nedelje, a vikendom predveče. Twitter sredina nedelje, poslepodnevni sati ili kasno noćni, dok su Instagram objave najefikasnije u poslepodnevnim satima vikendom ili na samom početku radne nedelje. Naravno, pored svega navedenog, svi se slažu da je najvažnije da sami osluškujete kada je najveći odziv vaših pratilaca i da tada objavljujete sadržaj na društvenim mrežama.

Prednosti onlajn poslovanja

Trećina firmi u Srbiji je (u toku ove godine, zbog pandemije izazvane korona virusom) prešlo na onlajn poslovanje. Zato su digitalni marketing, internet prisustvo i e-commerce (prema istraživanjima, i u periodu koji sledi) globalno, a i u našoj zemlji, predstavljaju oslonac za preduzeća u novim uslovima poslovanja. Prema anketi koju su sprovodili nekoliko puta USAID i PKS, oko 13% firmi je (kao odgovor na krizu) otvorilo elektronske prodavnice ili planira to vrlo uskoro da učini. Naravno, delimičan ili potpuni prelazak na online poslovanje zavisi najviše od delatnosti preduzeća (tako frizeri, maseri, moraju da nastave da rade „oči u oči“)

Polovinom 2020.god udvostručena je e-trgovina, a kupovina preko interneta u Evropi porasla je za 57%.

Žensko preduzetništvo

Kako stvoriti jasnu viziju i kako godine kod žena utiču na „žensko preduzetništvo“?

Iako naša sredina konstantno „ocenjuje“ žene, govori šta žene sme, šta ne sme, šta je poželjno, a šta nije. Niko nema prava da sudi unapred bilo kome o bilo čemu.

Žene su inteligentne, vredne, radne, energične, otresite, intuitivne, efikasne, ali im je veoma često potrebna dodatna motivacija da se osamostale, da steknu još više samopouzdanja, da se “osmele” da započnu svoje posao (da slede svoje snove, da realizuje svoje želje i maštanja…).

Najčešći razlozi zbog kojih žene ne planiraju ili jednostavno nemaju hrabrosti da se bave sopstvenim biznisom je nedostatak početnog kapitala, nedovoljna edukacija, nedostatak znanja i veština, rizik, eventualne osude okoline i postavljanja pitanja “šta ako ne uspem”, diskriminacija.

Žene najčešće započinju posao otvaranjem preduzetničke radnje i uglavnom se bave uslužnim delatnostima. U velikoj meri, žene započinju svoj posao “iz nužde” (usled dobijanja otkaza ili nekih drugih okolnosti), a ne zato što su to planirale i zato što to istinski žele.

Zato MORAMO SVI ZAJEDNO da se trudimo DA OSNAŽIMO JEDNA DRUGU, da pružimo motivaciju i podstrek, da PODSTIČEMO I POVEĆAMO VIDLJIVOST USPEŠNIH ŽENA – jer takvi primeri definitivno mogu imati veliku ulogu u samom razmišljanju o započinjanju sopstvenog biznisa.

Žena ne sme imati predrasude sama prema sebi, takođe ne sme da dozvoli da joj godine (života) utiču na životni poziv. Poznajem nekoliko primera žena koje su npr dobile otkaz u svojim srednjim godinama života, pa su nakon početnog šoka i neverice, ipak smogle snage da duboko razmisle u čemu su to one najbolje, šta je njihova specijalna veština, kakvo specifično znanje poseduju. Zatim su rešile da uzmu stvar u svoje ruke, da započnu sopstveni posao i tako postanu ekonomski nezavisne, i da i dalje uspešno grade svoj brend, svoju karijeru i tako rade posao o kome su možda maštale iz davnina.

Potrebno je da se uspešne ženske priče neprestano promovišu u javnostu, kao i da se žene ugledaju na pozitivne primere žena preduzetnica koje se nalaze svuda oko njih – da se njihovim primerom pošalјe snažna poruka svima onima kojima je ponestala motivacija ili im se učinilo da su se našli pred nepremostivim izazovima.

START UP krediti

Koje su mogućnosti za dobijanje START UP kredita?

Žene često govore da nisu dovoljno informisane o finansijskoj podršci koju mogu da potraže, odnosno ostvare i da nisu sigurne da li smeju na neki konkurs da se prijave, da li će biti prihvaćene i slično.

Zato bih htela da istaknem koliko je značajno da žene budu blagovremeno i kontinuirano informisane o raznim vidovima finansijske i nefinansijske podrške, kao i savetodavne, za koje mogu aplicirati i koju mogu koristiti:

Start up Program promocije preduzetništva i samozapošljavanja – ima za cilj da podstakne i podrži početnike u poslovanju, kao i preduzeća u ranoj fazi poslovanja. Za program mogu aplicirati mlada preduzeća (koja postoje ne duže od 2 godine od dana objavljivanja konkursa, ali i oni koji tek razmišljaju o započinjanju sopstvenog biznisa, odnosno trenutno imaju samo ideju, ali ne i pravno registrovano privredno društvo

Program realizuje Kancelarija za upravlјanje javnim ulaganjima, u saradnji sa Ministarstvom privrede i Fondom za razvoj, uz stručnu podršku Nemačke razvojne banke (KfW) i Privredne komore Srbije kao partnera u implementaciji. Program se sastoji od: garancija za kredite, povoljnih bankarski kredita u maksimalnom iznosu od 3.600.000,00 dinara, za finansiranje investicija (nabavka proizvodne opreme, mašina, postrojenja, sadnica itd)  i obrtnih sredstava, kao i bespovratnih sredstava (granta) u iznosu do 20% od ukupnog investicionog ulaganja, kao i stručne, besplatne pomoći i podrške u izradi poslovnog plana i daljem poslovanju kroz mentoring program koji sprovodi Privredna komora Srbije.

U prvom ciklusu 417 polaznika uspešno je završilo petodnevnu obuku za pisanje poslovno-investicionog plana, održana je 51 obuka u 18 gradova Srbije.

Dosadašnji učesnici obuke za pisanje Biznis plana izrazili su veliko zadovoljstvo, jer daje mogućnost da se svako detaljno upozna sa svim elementima biznis plana (u okviru petodnevne obuke), kao i da proširi svoja znanja iz oblasti finansija. Uz mnoštvo korisnih saveta, informacija i predstavljanjem primera iz prakse od strane trenera, učesnici programa su u mogućnosti da to direktno primene i na svom biznis planu.

Po završenoj obuci, pored osnovnih i suštinskih pojmova koji se tiču biznis plana, dobija se i kompletan uvid u poslovanje, kakvi rezultati se predviđaju u budućnosti, prednosti i eventualni nedostaci u odnosu na konkurenciju. Rade se analize eksternog i internog okruženja, strategija poslovanja, cash flow itd.

Želela bih da vas obavestim i da je od 24. oktobra 2020. godine otvoren je i drugi ciklus programa…stiglo je oko 200 prijava do sada, a prve obuke su održane onlajn (zbog epidemiološke situacije) polovinom decembra meseca 2020. godine.

Dodatno:

  • Banca Intesajedina banka u zemlji koja je u 2020. godini (u saradnji sa EBRD preko programa „womeninbusiness“) ponudio specijalnu kreditnu liniju za žene privrednice. Od 2015.godine Intesa sprovodi ovaj program u saradnji sa EBRD, do sada je kroz ovu kreditnu liniju podržala 1500 projekata sa 15 miliona evra.

Za kreditnu liniju za nabavku obrtnih sredstava i investicija, mogu se prijaviti svi privredni subjekti koji posluju minimum 15 meseci i imaju kreditnu sposobnost za korišćenje kredita.

Ukupan iznos kredita je do 500.000 eur, a period na koji se odobrava kredit  za obrtna sredstva – do 36 meseci uz grejs period do 6 meseci koji je uračunat u period na koji se kredit odobrava, a za  investicije od 37 do 60 meseci uz grejs period do 12 meseci koji je uračunat u period na koji se kredit odobrava.

Nefinansijski programi podrške

Postoje veliki izazovi za žene u samo informisanosti o podršci koja im se pruža, ali i u informisanju o mogućnostima za apliciranje za dostupne izvore finansiranja – zato je PKS razvila posebnu mrežu od 40 savetnika kroz komorski sistem, koji pružaju stručne savete i pomoć prilikom apliciranja za domaće i inostrane programe podrške.

Motivacija za samostalan početak biznisa – “I putovanje od hiljadu milja počinje prvim korakom” Lao Ce, kineski filozof.

Nadam se da smo vam pomogli da steknete uvid u načine za pokretanje samostalnog biznisa. Mogućnosti za napredovanjem su velike, zato ne zaboravite da se kontinuirano edukujete, upoznajete i povezujete sa poslovnim ljudima i informišete o načinima finansiranja iz različitih fondova.

Mi nastavljamo dalje, odgovorili smo na pitanja postavljena na predavanju “Pravni izazovi u samostalnom biznisu” koje ste imale priliku da pratite krajem decembra 2020.godine.

Podcast “Poveži žene”

Nakon uspešno realizovanog prvog dela projekta gde smo u okviru šest motivacionih predavanja govorili o najvažnijim koracima ka preduzetništvu, drugi deo posvećen je predstavljanju preduzetnica i biznisa koje su sve lekcije odavno primenile i godinama posluju uspešno. Podcast “Poveži žene” i prva sagovornica, uspešna preduzetnica i vlasnica poslastičarnice “Flert” Milica Dimitrijević iz Niša predstaviće svoj “slatki put” i otkriti sa kojim izazovima se suočavala na njemu. Podcast je snimljen u Deli coworking prostoru koji predstavlja idealno mesto za razvoj vaših ideja i biznisa

U narednom intervjuu čitajte o pravnim aspektima pri pokretanju biznisa. Ana Eraković, advokata odgovara na sve pravne nedoumice i pokretanju sopstvenog biznisa.

Pratite nas na društvenim mrežama kako biste bile informisane o narednim koracima projekta “Poveži žene – podeli znanje”.

Projekat “Poveži žene – podeli znanje” sprovodi Deli – prostor za kreativno delovanje u partnerstvu sa udruženjem Poveži žene. Projekat “Poveži žene – podeli znanje” odobren je za finansiranje u okviru Javnog konkursa za organizacije civilnog društva za predaju predloga projekata u sklopu projekta Platforma za odgovorno upravljanje finansijama, koji je Grad Niš raspisao u partnerstvu sa Programom Ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP), a finansira Vlada Švedske.

<

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

s