Ivana Soldatović, projekt menadžer

Zašto i kako digitalizovati svoj biznis – Ivana Soldatović

Vreme je najdragocenija „stvar“ koju danas imamo na raspolaganju, zato
želimo da Vam pomognemo da uspete u organizovanju svog vremena, posla i brenda. Ivana Soldatović, projekat menadžer digitalnih proizvoda godine svog iskustva podeliće u intervjuu pred vama.

Ivana Soldatović je 2014.godine diplomirala na Ekonomskom fakultetu u Nišu. Karijeru projekat menadžera započinje na stručnoj praksi u Americi iste godine, nakon povratka nastavlja sa radom u dva IT start up preduzeća.


Radom u IT industriji razvija svoje veštine i počinje rad na razvoju digitalnih proizvoda razvijajući ideje i gradeći SaaS (Software as a Service) rešenja. Rad na Softwer as a Service uključuje istraživanje tržišta i
konkurencije, čime Ivana proširuje spektar delovanja u ovoj industriji i dobija uvid u širu sliku koncepta «od ideje do realizacije».


Trenutno zaposlena u preduzeću BAD SISTEMS DOO, gde u protekle 4 godine razvija interne proizvode ali i radi na razvoju ideja klijenata.

Projekat „Poveži žene – podeli znanje“ koji zajedno realizuju Deli prostor i Udruženje „Poveži žene“ u prvoj etapi imao je šest predavanja kako bismo predstavile put od ideje do realizacije biznisa.

Iva Vuksanović govorila je o motivaciji za pokretanje samostalnog biznisa, Ana Eraković istakla je pravne aspekte na koje treba obratiti pažnju pri otvaranju preduzeća, a Jelena Spasić nas je naučila kako da
izaberemo poslovnog partnera i članove našeg tima
.
Četvrto predavanje u okviru projekta „Poveži žene – podeli znanje“ donelo nam je iskustvo i značaj poslovnog planiranja uspešne direktorke kompanije „Danija“ iz Prokuplja i predsednice Udruženja poslovnih žena iz Niša, Vesne Jevtović.

Ivana Soldatović približiće nam šta je to digitalizacija i kako uspešno digitalizovati svoj biznis.

Zašto digitalizovati svoj biznis?

U današnje vreme su svi online, tako da se više ne postavlja pitanje da li da budete tamo, već samo u kom obimu da budete prisutni. Neko odabere samo društvene mreže, neko želi i veb-sajt sa ili bez veb-prodavnice. Bilo kako bilo, morate da budete tu, da se registrujete na google, da bi vas lakše našli, a ukoliko imate veb-sajt i Facebook stranicu čini se da ste ispunili većinu zahteva za onlajn prisustvo.

Vaš najbolji prijatelj u svim navedenim koracima u nastavku teksta je Google.

Njega možete pitati sve i naći sve potrebne odgovore. Najbolje rezultate ćete dobiti ako pitate na engleskom, mada će vas i pretraga na srpskom jeziku zasigurno negde odvesti.

U daljem tekstu predstavljam vam sve potrebne korake za digitalizaciju sa izvorima i prečicama kako doći do odgovora i rešenja.

Brend i kako ga kreirati?

Prvi korak digitalizacije jeste i sam vizuelni identitet vašeg brenda. Kako je brendiranje moja velika ljubav evo par koraka pre nego se odlučite za ime i izgled istog.

  • Istražite ciljnu grupu kojoj se obraćate
  • Vidite kod konkurenata šta je to što će im privući pažnju, šta ih navodi na akciju.
  • Smislite ime – ime može da opisuje ono što radite ili može da bude nešto potpuno nepovezano. U svakom slučaju pazite da ime bude lako čitljivo, da se lako pamti i proverite u prvom koraku da li postoji slobodan domen. Najbolje bi bilo da bude .com i . rs.
    • Ukoliko niste kreativni sa imenima, mogućnosti možete istražiti na sajtovima poput: https://www.oberlo.com/tools/business-name-generator. Ovaj sajt je besplatan i daće predloge na engleskom jeziku, ali može biti dobra početna tačka za dalji razvoj ideja.
  • Dobri brendovi imaju dobre slogane. Slogan je taj koji priča vašu priču ili poziva na neku akciju. Sigurno znate svoj slogan, samo treba da ga verbalizujete.

Logo

  • Logo i boje –  ukoliko je vaš biznis jedan od lokalnih biznisa, istražite slične brendove iz inostranstva, sigurna sam da tu možete naći mnogo inspiracija. Ovo nikako nije pogrešno, i veliki rade isto.
    • Logo treba da bude jednostavan, bez previše detalja i ne više od dve boje. Biće vam potreban za online prisustvo ali i za štampu.
    • Logo ne mora da bude skup – postoje sajtovi kao što je https://seeklogo.com/ gde možete naći i skinuti verziju loga koji vam se sviđa i izmeniti ga sami, ili pitati nekoga da tu izmenu uradi umesto vas.
    • Ukoliko ste ipak za verziju loga koji je jedinstven i samo vaš, tu su ekonomičnije varijante koje svako može da priušti, https://www.fiverr.com , na ovom i sličnim portalima možete naći nekog ko će kreirati logo za vas. Potrebno je malo znanja engleskog i malo snalažljivosti za korišćenje ovakvih portala. Ili nađite nekoga iz okruženja ko se ovim bavi.
    • Boje su te koje vas određuju –  možete potražiti inspiraciju od drugih ili izabrati boje koje baš volite https://www.pinterest.com/ je odlican izvor #colorpallets
    • Štampani materijali kao što su biznis kartice, flajeri, katalozi, pakovanje za vaš proizvod i slično, mogu da budu deo ove priče jer je i za njih potreban jedan grafički dizajner. To može biti ista osoba koja je dizajnirala vaš logo i možete je naći na nekom od portala ili po preporuci nekog od prijatelja.

Kod ovakvih materijala obavezno proverite da li je odrađena priprema za štampu, obično mladi dizajneri to zaboravljaju, pa ne budite lenji da pitate.

Kako da napravimo Website i webshop?

Pošto smo definisali sve detalje koji su nam potrebni za naše digitalno prisustvo hajde da napravimo website.

Ovde možete naići na mnogo opcija, skupljih, povoljnijih. Najvažnije je da očekivanja svedete na cenu koju ste spremni da platite za vaš website.

Najviše za malo para ćete dobiti ako nađete jednu dobru temu sa popularnog WordPress-a. Dobar izvor za to je https://themeforest.net , sa ovim izborom imate troškove prilikom izrade.

Ili da se oprobate u lakom građenju željenog sajta na portalu https://www.wix.com/ , ovaj izbor donosi mesečne troškovi.

Najbolje je ukoliko imate neki budžet za izradu websita, gde će jedna agencija moći da zadovolji sve bazične potrebe za prilagođavanje websita, SEO optimizaciju, i postavljanje sajta na neki server.

Sajt živi na serveru, tako da morate predvideti i mesečne, tj. godišnje troškove za hosting.

Sve ovo isto važi i za webshop, temu možete naći na istim portalima gore navedenim, još bih dodala https://www.shopify.com/

Da istražite sve navedene varijante YouTube je vaš najbolji prijatelj.
Ako ipak odlučite da ne možete sve sami kontaktirajte jednu od lokalnih agencija ili freelancera.

Koje društvene mreže koristiti za oglašavanje?

Svi ovi koraci su logično doveli do društvenih mreža. Koristite sve društvene mreže gde smatrate da Vaši potrošači provode vreme.

Facebook je jedan od najpovoljnijih kanala za oglašavanje ikada. Iskoristite ga što je više moguće.

Ovo je jako široka tema i smatram da treba da bude posebno obrađena.

Za kreiranje postova za društvene mreže možete koristiti neki od portala na kojima možete naći takozvane mockup-ove koje ćete dodatno prilagoditi.

Kada budete istražili ove portale, verovatno ćete naći dosta inspiracija i ideja.

Email newsletter je još jedan način da dobijete pažnju Vaše ciljne grupe, pod uslovom da imate njihove mejl adrese. Obratite im se direktno i podelite svoju priču.

Ljudi vole da čuju vaša iskustva i da vas upoznaju na ličnom nivou.

Dobri servisi koji vam mogu pomoći, a potpuno su besplatni:

Koji kanali onlajn prodaje su besplatni?

Kada je reč o prodaji bez webshopa, ne možemo a da ne spomenemo Facebook i Instagram. Svako ko koristi ove društvene mreže se lako može snaći i u prodaji na iste, a od skoro Instagram ima pravu web prodavnicu.

Kada pričamo o ciljnim grupama, ne mogu a da ne pomenem različite grupe na Facebooku koje mogu da budu odlične ciljne grupe za vaše proizvode ili usluge. Pretražite grupe koje imaju ista interesovanja, sigurna sam da ćete naći bar jednu za kojom tragate.
Dobar primer grupe je http://kupujmo.rs/ koji ima Instagram, Linkedin i Facebook stranicu.

Kupujem Prodajem  je još jedna varijanta koja će  vam sigurno omogućiti prodaju za neke tipove proizvoda.

Etsy portal – poznajem mnogo preduzetnika iz Srbije koji su probali da prodaju svoje proizvode na ovom sajtu jer pruža mogućnost prodaje u inostranstvu. Nisam sigurna koje su mogućnosti za prodaju iz Srbije ali možete istražiti ovaj i druge slične sajtove.

Kako digitalizacija doprinosi boljem poslovanju?

Jednostavno praćenje internih procesa

Ja koristim Office 365, to je paket na koji smo svi navikli, kroz školovanje a i kroz rad. Imajući u vidu da se kada započinjemo biznis troškovi na mesečnom nivou samo gomilaju, htela sam da sa vama podelim nekoliko besplatnih alternativa, neke imaju i plaćene planove ili imaju neke limite.

 Za koju god alternativu da se odlučite dobro je da koristite sve pogodnosti programa koji ste instalirali.

Kalendar, planer, task lista sve je tu da vama olakša posao. I ovde su vaši najbolji prijatelji YouTube i Google, svi materijali i tutorijali su tu, samo ukucajte ono što biste želeli da uradite zajedno sa imenom paketa koji koristite. U 90% slučajeva ćete naći upravo ono što tražite. Pretraga na engleskom će pomoći.

Ukoliko se odlučite za Office 365 uz njega ćete dobiti i cloud za skladištenje dokumentacije. Drugi paketi nude slične varijante.

Koliko god voleli naše rokovnike oni nam u današnje vreme nisu dovoljni, ozbiljno se pozabavite ovim problemom. Folderi se brišu, laptopovi se kvare. Vašem biznisu treba nešto što je uvek na dohvat ruke, ma gde vi bili. Najpoznatije rešenje je https://www.dropbox.com/.

Koje softwere za organizaciju tima koristiti?

Ovo je velika nepoznanica kod naših preduzetnika, kao i sama kultura poslovanja. Novo doba donelo je mnogo programa koji prate nove trendove, ali i prilike da unapredimo neke procese u poslovanju.

2020. godina nas je naterala da se pozabavimo ovim rešenjima jer smo bili prinuđeni, ali ne mora da bude tako.

Chat za poslovne svrhe ne mora da ima fensi ime i funkcionalnosti. Možete početi sa Viberom, pa ako vidite da ovaj način komunikacije radi u vašem okruženju prebaciti se na chat koji ima malo više mogućnosti.

Pored kolaboracije postoje takozvani canvasi za razvoj ideja, postavljanje zadataka, planiranje proizvodnje, ali i sistemi za upravljanje klijentima takozvani CRM sistemi, koji su dostupni online i zahtevaju malo uloženog vremena za upoznavanje, ali su benefiti ogromni.

  • Miro – za razvoj ideja
  • Trello – online tabla za planiranje i postavljanje zadataka
  • KANBANSI – domaća alternativa za Trello, dostupna na srpskom jeziku
  • Basecamp – Upravljanje zadacima i timom
  • Bitrix24 – mnogo mogučnosti za celokupno vođenje poslovanja
  • Zoho CRM – upravljanje klijentima i kontaktima
  • HubSpot CRM – upravljanje klijentima i kontaktima
  • Insightly – Upravljanje projektima
  • Capsule – upravljanje klijentima i kontaktima
  • Really Simple Systems – Prodaja
  • Agile CRM – praćenje prodaje i marketinških aktivnosti
  • Streak – moguća integracija sa  Gmail inbox-om
  • Flowlu – praćenje finansija

Za specifičan software za poslovanje možete se obratiti i nekoj od lokalnih agencija.

Bonus sekcija

Ispitujući mnogo ideja u proteklih 5 godina, shvatila sam da uspešni preduzetnici i osnivači kompanija, prvo dobro razrade svoju ideju u poslovnom smislu.

Dobra metoda za razradu biznis modela je Canvas. Detaljno objašnjenje modela našla sam za vas na jednom blogu.

Cela poenta ovog modela jeste da na samom početku, na jednom jednostavnom pregledu A4 formata, vidite koji troškovi i kako utiču na vaše rashode, a koji kanali prodaje će uticati na vaše prihode.

Pomoći će vam da u nekoliko provera otkrijete koja je to cena koju morate da odredite za vaš proizvod ili uslugu kako biste bili profitabilni.

Ovo je odlična metoda za sam početak ali i za dalje revizije vaše ideje.
Sasvim slučajno naiša sam na knjigu koju Vam je obezbedio Deli https://deli.rs/magazin/knjiga-business-model-generation/  

Šta posao projektnog menadžera podrazumeva?

Posao projektnog menadzera zahteva rad sa mnogo različitih profila ljudi koji rade na različitim pozicijama, planiranje njihovih kapaciteta i praćenje efikasnosti. Iskustveno učenje je bitan deo ovog posla, da bismo na osnovu prethodnih projekata bolje isplanirali naredne i predvideli rizike.

Sama uloga u ciklusu razvoja proizvoda ima zadatak da osigura da je poslovna ideja dobro uklopljena u digitalni proizvod tj. digitalno rešenje.

Razvoj digitalnog proizvoda ukljčuje mnogobrojne faze, od kojih je definicija zahteva najintenzivnija i zahteva mnogobrojne radionice sa klijentom. Zahtevi se zatim pretoče u dokumentaciju koja je razumljiva svim članovima development tima. Odatle kreće razvoj proizvoda, testiranja, lansiranje i održavanja, kao i druge aktivnosti vezane za
marketing.


Kao neko ko je radio u timovima koju su 80% činili muškarci, nailazila sam na razne izazove. Situacija u IT sektoru se postepeno menja, tako i u timu BAD SISTEMS-a. Danas naš tim čine skoro 50% žena .

Čvrsto verujem da su učenje, rad, kompetentnost i upornost jedini način da se pojedinac izbori za svoju poziciju u kolektivu.

Mnogo znanja na jednom mestu. Jednostavno se morate dobro pripremiti kada ulazite u svet preuzetništva. Pored pripreme, faza osnivanja, vizuelni identitet je nešto po čemu čete svakako biti drugačiji od drugih, a i po kvalitetu ponuđenih usluga. Od prepoznavanja do VIP statusa, put je dug. Zato krenite u lične pobede i prepoznajte preduzetnicu u sebi.

Pratite nas za više informacija o projektu “Poveži žene- podeli znanje”.

Projekat „Poveži žene – Podeli znanje“ sprovodi Deli – prostor za kreativno delovanje u partnerstvu sa udruženjem Poveži žene. Projekat „Poveži žene – podeli znanje“ odobren je za finansiranje u okviru Javnog konkursa za organizacije civilnog društva za predaju predloga projekata u sklopu projekta Platforma za odgovorno upravljanje finansijama, koji je Grad Niš raspisao u partnerstvu sa Programom Ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP), a finansira Vlada Švedske.

<

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

s