Vesna Jevtović, vlasnica firme "Danija"

Poslovno planiranje i finansijski izazovi – Vesna Jevtović

Pokrećete biznis od nule i ne znate kako i odakle početi. Vesna Jevtović, vlasnica firme “Danija” iz Prokuplja podelila je sa nama brojne informacije koje vam mogu pomoći da detaljno analizirate svoju ideju pre osnivanja firme.

Intervju sa Vesnom realizovan je nakon predavanja “Poslovno planiranje i finansijski izazovi” u okviru projekta „Poveži žene – podeli znanje“ koji realizujemo u saradnji sa Deli – kreativnim prostorom.

Kako biste započeli svoj biznis morate imati proizvod ili uslugu koji nudite. U zavisnosti od tržišta i potreba klijenata možete razvijati poslovanje detaljnim planiranjem i analizom.

Vesna Jevtović ima više od 20godina iskustva na poslovima knjigovođe, finansijskog i generalnog direktora, a ujedno je i predsednica Udruženja poslovnih žena iz Niša. Na Ekonomskom fakultetu u Nišu diplomirala je 1998.godine na odseku Poslovna ekonomija. Za svojih 48 godina ističe da je udata i ponosna majka tri odraslih ćerki.

Koja su Vaša poslovna dostignuća?

Radila sam na poslovima odgovorno i ažurno. Kao direktorka uspešno sam radila na niz projekata: implementacija standard ISO 22000, HACCP I HALAL, istraživanje domaćeg i stranog tržišta, izrada dizajna ambalaže i pozicioniranje proizvoda. Moja firma “Danija“uspešno izvozi proizvode u Ameriku i Evropu.

Vesnin pokretač je stalna želja za usavršavanjem te je svojim trudom stekla zvanje ovlaščenog računovođe, revizora, internog proverivača za ISO 22000 i trenera za instruktore u dualnom obrazovanju. Novim znanjima pomeraja granice i dobija potrebnu energiju za obavljanje svakodnevnog posla.

O Udruženju Vesna govori:

Već 11 godina  uspešno vodim Udruženje poslovnih žena u Nišu i kroz niz projekata koje sam vodila ogleda se moja sposobnost za timski rad i koordinisanje aktivnosti kao i izrada strateških, komunikacijskih i poslovnih planova. Rad u Udruženju je moja posebna ljubav i svaki moj doprinos člnicama i zajednici za mene predstavlja još jedan izazov i podstrek. Uvek me ohrabruju srečna i zadovoljna lica mojih članica .

Na samom početku pokretanja biznisa dobro je uraditi eksternu analizu PESTEL ili PESTLE koja ispituje tržište na osnovu političkih (P), ekonomskih (E), društvenih/socijalnih (S), tehnoloških (T), pravnih (L) i ekoloških (E) faktora.

U odnosu na prethodno istraživanje neophodno je uraditi i SWOT analizu i ispitati koje su to:

– prednosti #Strenghts

– nedostaci #Weaknesses

– prilike #Opportunities

– pretnje #Threats koje određeni proizvod ili usluga ima na tržištu.

.

Kako efikasno planirati poslovanje?

Bitno je na početku definisati ciljeve, izvršiti analizu okruženja, napraviti plan aktivnosti i naravno obezbediti resurse za te aktivnosti. I na kraju ali ne i zanemarljivo analizirati ključne pokazatelje poslovanja i izvršiti preispitivanje ciljeva ili aktivnosti.

Kako odrediti ciljnu grupu?

Određivanje ciljne grupe ili targetiranje predstavlja najteži deo marketing i zavređuje našu posebnu pažnju.

Izdvojiću par koraka u procesu određivanja ciljne grupe:

  • Isključiti sebe iz analize
  • Definisati jedinstvenost svoje ponude, odnosno po čemu se tvoj proizvod ili usluga razlikuje od ostalih?
  • Koja je cena?
  • Kome želiš da prodaš svoj proizvod ili ko ga već kupuje i čime se oni bave?
  • Šta vole oni kojima želiš da prodaš proizvod? Koliko imaju godina, kog su pola?
  • Naravno ovo stalno istraživati i proveravati.

Na koji finansijski aspekt bi se najviše trebalo fokusirati u prve dve godine poslovanja?

Često smo na početku poslovanja suočeni sa različitim finansijskim dilemama ali nisu finansije ključne za nastavak poslovanja i ne treba očekivati veliki profit u prve dve godine.

Ono što je najvažnije jeste uskladiti povećanje klijenata, obezbeđivanje potrebnih resursa i polako graditi brend.

Svaki klijent koji se ponovo vrati i želi da kupi vaš proizvod i uslugu je ono što je najvažnije.

Naravno treba stalno voditi računa i o troškovima i obezbediti da vam profit prati investicije i omogućava lagani rast.

Kredit za razvoj biznisa, da ili ne?

Ako da, kada i pod kojim uslovima?

Kada su male i mikro firme u pitanju na našem finansijskom tržištu postoji određena ponuda krediti ali i subvencija za početak poslovanja kao i za razvoj .

Uvek dajem preporuku da ispitaju tržište, krenu sa nekim subvencijama, a kasnije ako tržište zahteva njihovu veću ponudu uzmu kredit.

Kako postaviti pravu cenu i naplatiti uslugu?

Određivanje prodajne cene često je pogrešno shvaćeno strateško oružje. Nedostatak hrabrosti u određivanju cene najveća je pojedinačna marketinška greška koju čine vlasnici malih preduzeća. Opšte mišljenje je da cena upravlja svim odlukama prilikom kupovine.

Preduzeća obično, da bi osvojila neki novi deo tržišta, spuštaju cene ispod konkurentskih, što je potpuno pogrešna strategija.

Istraživanja su pokazala da kupci upoređuju proizvode po pouzdanosti, trajanju i garanciji, a tek potom po ceni.

Određivanje prodajne cene jedna je od glavnih marketinških tema, odnosno to je strateški posao za koji je potrebno jasno postaviti sve marketinške ciljeve. 

Istraži, analiziraj, planiraj i prilagodi svoj proizvod potrebama potencijalnog kupca, navela je Vesna Jevtović.

Učesnice su imale brojna pitanja u vezi efikasnog realizovanja planiranog, određivanja cene i ciljne grupe. Vesna je odgovarajući na pitanja u toku predavanja pružila neophodnu podršku učesnicama da na putu ličnog razvoja ne odustanu.

Pored profesinalnih aktivnosti Vesnina velika ljubav je folklor i zato je stalna članica KUD “Toplica “ iz Prokuplja. U ovom hobiju i rekreaciji crpi snagu i elan za sve moje aktivnosti.

Znanje je svuda oko nas, zato budite radoznale i osnažite preduzetnicu u sebi.

Za više informacija o narednim koracima pratite nas na društvenim mrežama –  Udruženje za profesionalni razvoj “Poveži žene” i Deli.

Projekat „Poveži žene – Podeli znanje“ sprovodi Deli – prostor za kreativno delovanje u partnerstvu sa udruženjem Poveži žene. Projekat „Poveži žene – podeli znanje“ odobren je za finansiranje u okviru Javnog konkursa za organizacije civilnog društva za predaju predloga projekata u sklopu projekta Platforma za odgovorno upravljanje finansijama, koji je Grad Niš raspisao u partnerstvu sa Programom Ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP), a finansira Vlada Švedske.

<

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

s